peneroka yang mencari ilmu

peneroka yang mencari ilmu

Sabtu, 19 Mei 2012

‎*´¨) ¸.•´¸.•*´¨) ¸.•*¨) (¸.•´ (¸.•` ¤ islam itu indah*´¨)


❖ Surah Az Zumar (Ayat 53-58) ❖


53. Katakanlah," Wahai hambaku-hambaKu yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri! Jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah.Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sungguh, Dialah Yang Maha Pengampun, Maha Penyayang

Asbabun Nuzul ayat 53:
Ibnu Abbas r.a. menerangkan, bahawa ayat ini diturunkan berkenaan dengan kaum Musyrik (yang gemar melakukan pembunuhan dan penzinaan) yang suatu hari bertanya kepada Rasulullah S.A.W ,"Sesungguhnya seruanmu adalah baik. Kerana itu, katakanlah apa yang harus kami lakukan untuk menghapus semua dosa kami?," (HR Bukhari & Muslim)

54. Dan kembalilah kamu kepada Tuhanmu, dan berserah dirilah kepadaNya sebelum datang azab kepadamu, kemudian kamu tidak dapat ditolong.

55. Dan ikutilah sebaik-baik apa yang telah diturunkan kepadamu (al-Quran) dari Tuhanmu sebelum datang azab kepadamu secara mendadak, sedangkan kamu tidak menyedarinya.

56. Agar jangan ada orang yang mengatakan, "Alangkah besar penyesalanku atas kelalaianku dalam (menunaikan kewajipan) terhadap Allah, dan sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang memperolok-olokkan (agama Allah),"

57. Atau (agar jangan) ada yang berkata "Sekiranya Allah memberikan petunjuk kepadaku, tentulah aku termasuk orang-orang yang bertakwa,"

58. Atau (agar jangan) ada yang berkata ketika melihat azab, "Sekiranya aku dapat kembali (ke dunia) tentu aku termasuk orang-orang yg berbuat baik,"

Tiada ulasan: