Pendahuluan
- Permainan
tradisonal merupakan satu warisan masyarakat melayu lama / tradisonal
Permainan ini
menjadi lambang kehidupan masyarakat tradisional yang penuh
dengan keunikan
serta keindahan – Warisan ini semakin dilupakan oleh generasi
muda yang asyik
dengan pemodenan.
A.
Kepentingan
1- Mengeaklakan
kebudayaan
- permainan
tradisional menunjukkan sesuatu kebudayaan
- contoh permainan
wau, gasing, congkak, sepak raga menunjukkan kebudayaan
melayu
- warisan budaya
dapat diteruskan - menjadi cermin identity bangsa
2- Tarikan Pelancong
- satu unsur tmabhan
yang berjaya menarik minat masyarakat luar luar
- pengalaman bermain
permainan tradisional oleh pelancong asing
- satu cara menarik
dan berkesan promosi pelancongan negara
3- Menyihatkan tubuh
badan
- ada permainan
tradisional libatkan aktiviti bersenam contoh sepak raga, galah
panjang – pergerakan
yang cergas dan aktif untuk fifizikal badan
- menjana minda /
pemikiran untuk sesuatu permainan seperti batu seremban
4- Mewujudkan
semangat perpaduan
- mewujudkan
hubungan masyarakat yang lebih akrab tanpa mengira kaum
- membentuk
persefahaman dan setiakawan dalam melaksanakan sesuatu permainan
5- Mengelakkan
gejala sosial
- penggunaan masa
lapang yang lebih bijak dan be***edah serta terancang – ini
terbentuk melalui
aktiviti sihat yang terdapat dalam permainan contoh wau / layang-laying,
B. Punca
dilupakan
1- Arus pemodenan
teknologi
- lebih mementingkan
aktiviti mengejar kebendaan dan kemewahan
- perkembangan
teknolgi maklumat ( ICT ) yang lebih menyeronokkan
2- Kurang nilai
kormesial
- tanggapan generasi
muda permainan ini tidak mendatangkan hasil yang lumayan
dan tiada nilai
komersial seperti perinan badminton bola sepak
3- Persaingan
daripada permainan lain
- Kegemaran generasi
muda lebih cenderung kepada permainan masa kini dan
moden seperti tennis,
badminton, skuasy, permainan video dan sebagainya
4- Kurang pendedahan
dan diperluaskann
- Permainan
tradisional kurang diperkenallkan di semua peringkat sama ada di
sekolah atau
badan-badan swasta / pertubuhan
- Permainan ini
dianggap bukan menjadi agenda penting sesebuah badan sukan
- Permainan ini
kurang atau tidak popular hanya melibatkan negara tertentu sahaja.
- Jarang
diketengahkan di peringkat yang lebih tinggi seperti sukan bertaraf dunia
atau antarabangsa.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan