Langkah-langkah
Untuk Mengawal Kemasukan Pendatang Tanpa Izin (PATI)
(punca)
Pertumbuhan ekonomi
yang pesat di negara kita telah meningkatkan keperluan buruh asing dalam
pelbagai bidang utama. Lantas, ratusan ribu penduduk dari negara jiran
mengambil kesempatan memasuki negara kita secara beramai-ramai. Kehadiran
mereka telah mencetuskan kebimbangan di kalangan pemimpin dan rakyat tempatan.
Oleh yang demikian, kehadiran mereka perlu dibendung dan diawasi.
Dalam usaha
membendung kehadiran PATI, pihak berkuasa wajar meningkatkan
kawalan dan pengawasan di sepanjang pantai dan sempadan negara kita.
Pihak polis marin, imigresen dan tentera laut hendaklah bergabung tenaga dan
bertindak secara bersepadu. Pihak-pihak tersebut harus lebih giat mengesan
tempat-tempat pencerobohan untuk menyekat kemasukan PATI. Mereka hendaklah
menjalankan pemeriksaan lebih kerap di kawasan sempadan yang mudah dicerobohi.
Usaha seumpama ini akan menyukarkan kemasukan pendatang tanpa izin lalu
mengurangkan jumlah PATI di negara kita.
Seterusnya pihak
polis perlu meningkatkan penguatkuasaan undang-undang
berhubung pekerja asing, terutamanya yang masuk tanpa izin. Pihak
berkuasa hendaklah sentiasa mengawasi dalang dan sindiket yang menguruskan
kemasukan pendatang asing tanpa izin ini. Mereka yang diberkas seharusnya
dijatuhi hukuman yang berat termasuk hukuman mandatori. Para pendatang asing
yang ditahan ini harus dikenakan tindakan undang-undang yang tegas agar mereka
tidak mengulangi kesalahan yang dilakukan.
Di samping itu,
semua pihak yang berkuasa wajar melipatgandakan
operasi-operasi mengesan, menahan dan menghantar semula pekerjapekerja tanpa
izin. Pelancaran operasi kerajaan seperti Operasi Pemutihan dan Operasi
Nyah amat berkesan dalam usaha membendung limpahan pendatang asing tanpa izin.
Operasioperasi seperti ini akan mengurangkan kecenderungan kemasukan pendatang
tanpa izin ke negara kita. Walau bagaimanapun, kejayaan dan keberkesanan
operasi seumpama ini amat bergantung kepada kerjasama dan sokongan orang ramai
dan ketegasan pihak kerajaan.
Usaha-usaha
menghalang limpahan pekerja asing tanpa izin tidak akan mendatangkan kejayaan
yang memberangsangkan jika tidak disertai kerjasama masyarakat, terutamanya
pihak majikan. Sesungguhnya sikap majikan yang acuh tak acuh terhadap seruan
kerajaan berhubung masalah pendatang asing tanpa izin telah memburukkan
keadaan. Golongan ini seharusnya mengubah sikap demi kepentingan negara dan
rakyat. Majikan hendaklah menggaji pekerja asing yang memiliki visa dan permit
kerja yang sah sahaja.
Kerjasama antara
kerajaan Malaysia dan kerajaan negara jiran yang terbabit amat penting untuk
membendung kemasukan pendatang asing tanpa izin. Pihak kerajaan melalui
Kementerian Luar Negeri, perlu menganjurkan rundingan tentang kawalan sempadan.
Malahan adalah perlu untuk mewujudkan pasukan bertindak bersama bagi menjamin
kawalan sempadan yang lebih efektif Selain itu, ejen-ejen yang sah perlu
dilantik untuk mengendalikan kemasukan pekerja asing secara lebih teratur dan
terkawal.
Kesimpulannya,
keperluan dan peranan pekerja asing dalam pembangunan ekonomi negara kita
memang tidak dapat dinafikan. Namun demikian, limpahan pekerja asing
terutamanya pendatang tanpa izin yang tidak dikawal dan berterusan sudah tentu
akan memudaratkan kesejahteraan rakyat kita.
Kesan-kesan
kemasukan pendatang asing tanpa izin kepada negara ini.
Ekonomi Malaysia
kebelakangan ini berkembang dengan pesat. Projek pembangunan raksasa berjalan
dengan lancar. Sebagai hasilnya, wujudlah peluang pekerjaan yang meluas dan
timbul masalah kekurangan tenaga kerja. Jadi, Malaysia kini menjadi tumpuan
pendatang asing yang ingin mencari rezeki lumayan. Namun kemasukan pendatang
asing tanpa izin yang banyak telah menimbulkan pelbagai masalah.
Masalah utama ialah
kesulitan yang dihadapi oleh kerajaan untuk membanteras kemasukan pendatang
asing tanpa izin ini. Pihak polis, tentera, dan Jabatan Imigresen terpaksa
bekerja keras untuk memberkas mereka. Mereka ditahan dan ditempatkan di kern
tahanan sementara. Kedutaan asing pula kurang bekerjasama. Kedutaan asing
enggan mengeluarkan dokumen perjalanan sementara kepada rakyatnya supaya mereka
dapat dihantar balik. Kedutaan asing juga enggan membiayai kos penghantaran
pulang. Hal ini menyebabkan banyak tenaga, wang, dan masa kerajaan terbazir
dalam usaha mencegah kemasukan pendatang tanpa izin.
Keselamatan
sosial kita juga terancam. Ada antara pendatang asing tanpa izin ini merupakan penjenayah
yang dikehendaki oleh pihak berkuasa di negara asal mereka. Mereka melarikan
diri ke Malaysia supaya terlepas daripada serbuan pihak berkuasa negara asal
mereka. Malangnya, mereka terns melakukan jenayah di Bini. Kes-kes rompakan,
pembunuhan, dan rogol sering berlaku. Mangsa akan menanggung trauma sepanjang
masa. Malahan sesetengah taman perumahan dimasuki pencuri setiap mal am buat
satu tempoh yang panjang. Hal ini menyebabkan penduduk tempatan hidup dalam
ketakutan. Kes-kes penjenayah warga Indonesia ditembak mati dalam serbuan polis
bukanlah kes yang luar biasa lagi. Malah tentera kita terpaksa dikerah ke
Semporna, Sabah, untuk menghadapi lanun Filipina yang menggunakan senjata
canggih untuk melakukan rompakan pada siang hari.
Penyakit-penyakit
berbahaya juga akan merebak dengan meluas. Buruh asing yang sah akan dikenakan
pemeriksaan kesihatan. Sebaliknya, pendatang asing tanpa izin tidak berbuat
demikian. Banyak antara mereka berasal dari kawasan mundur di negara asal
mereka. Kesihatan mereka kurang terjamin. Ada antara mereka menghidap AIDS,
tibi, penyakit kelamin, dan sebagainya. Akibatnya, rakyat kita menjadi mangsa.
Statistik telah menunjukkan bilangan rakyat yang menghidap penyakit tibi
meningkat semula. Banyak pendatang asing tanpa izin juga disahkan sebagai
pembawa kuman HIV dan hepatitis. Hubungan mereka secara seksual dengan pelacur
tempatan akan mempercepat jangkitan AIDS.
Kedatangan pendatang
asing, khususnya yang tanpa izin, juga mendatangkan masalah perumahan.
Mereka akan mendirikan kawasan perumahan secara haram. Sesetengah kumpulan
pendatang asing ini pula membuka kawasan hutan sebagai kawasan perumahan
mereka. Kawasan setinggan ini tidak teratur dan kekurangan kemudahan asas,
seperti sistem pembuangan sampah dan air kumbahan. Oleh itu, pencemaran alam
sekitar akan berlaku. Selain itu, pembangunan negara pada mas a akan datang
juga terbantut kerana kemunculan setinggan ini. Imej negara kita juga terjejas
kerana ini menggambarkan kelemahan pentadbiran kerajaan serta pengagihan
ekonomi yang tidak seimbang. Terdapat juga kawasan perkampungan haram yang
mewah, lengkap dengan bekalan elektrik, dan air.
Hak
rakyat kita juga sedikit sebanyak terjejas. Pihak majikan lebih suka mengupah pendatang
asing tanpa izin dalam sektor perladangan, pembinaan, dan pembantu rumah kerana
gaji mereka jauh lebih murah. Hal ini pasti menjejaskan peluang pekerjaan
rakyat kita sungguhpun bukan semua rakyat kita berminat dalam bidang pekerjaan
ini. Selain itu, banyak antara mereka melibatkan diri dalam perniagaan,
misalnya membuka gerai makanan, menjual barang kemas, lampu hiasan, batik dan
sebagainya. Malah ada antara mereka yang menjadi kaya-raya, berumah besar tanpa
membayar cukai pendapatan. Pada ketika nilai wang kita jatuh dengan teruknya,
peluang pekerjaan rakyat semakin sempit. Hal ini memang tidak adil kepada
rakyat kita.
Kita memerlukan
tenaga asing dalam pembangunan negara. Namun kehadiran mereka, terutamanya
golongan tanpa izin, juga menimbulkan masalah. Kerajaan perlu menangani masalah
ini dengan serius supaya rakyat kita tidak menjadi minoriti di tanah airnya
sendiri.
Faktor-faktor
kedatangan pendatang asing di negara kita
Isu pendatang asing
bukanlah satu perkara baru di negara kita. Kebanjiran pendatang asing semakin
meningkat dari hari ke hari dan menjadi satu masalah kepada negara. Pekerja
asing kebanyakannya datang dari negara yang mempunyai masalah dalaman seperti
Indonesia, Filipina, Bangladesh, India, Myanmar, Vietnam, dan yang terbaru dari
China.
Berdasarkan
statistik sehingga 30 Jun 2007 yang dikeluarkan Jabatan Imigresen, jumlah
pekerja asing mencecah 1.91 juta. Jumlah itu tidak termasuk lebih 400,000
pendatang asing yang dipercayai memasuki negara ini secara haram serta hampir
10,000 tahanan di depoh imigresen.
Pertambahan pekerja
asing dijangka meningkat secara mendadak berikutan pelaksanaan pelbagai projek pembangunan
sepanjang Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9). Statistik unjuran kadar
pertambahan penduduk menunjukkan menjelang 2009 pekerja asing di negara ini
akan melebihi dua juta orang berbanding penduduk negara ini dijangka meningkat
unjuran kepada 28.306 juta. Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Abdul Rahman
Bakar, berkata pertambahan pekerja asing memang tidak dapat dielakkan, terutama
dalam RMK-9 yang memerlukan lebih 1.2 juta pekerja baru bagi memastikan semua
sektor dapat digerakkan dengan lancar.
Antara faktor
pekerja asing lebih berminat dengan negara kita ialah kemakmuran dan kestabilan
ekonominya. Kekurangan tenaga kerja tempatan juga membuka peluang kepada
penduduk negara- negara luar untuk mencari rezeki di sini. Walau apa pun
ramai penduduk tempatan berpendapat bahawa masalah pekerja asing ini perlu
dikawal agar ia tidak menjadi lebih serius.
Walau apa jua
pendapat masyarakat tentang isu ini, kedatangan pekerja asing ini tetap ada
keburukan dan kebaikannya. Terpulanglah kepada polisi kerajaan sama ada ingin
kebaikan atau menghadapi masalah dengan isu ini. Untuk mencapai yang terbaik,
kerajaan haruslah mengkaji segala aspek dari segi ekonomi, politik, dan sosial
agar kedatangan pandatang asing ini dapat dimanfaatkan untuk pembangunan
negara.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan