peneroka yang mencari ilmu

peneroka yang mencari ilmu

Sabtu, 21 April 2012

KENAPA AKU DI UJI


 Surah Al-Ankabut ayat 2-3

"Apakah manusia itu mengira bahwa mereka dibiarkan (saja) mengatakan:"Kami telah beriman", sedang mereka tidak diuji lagi?"

"Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta. "

KENAPA AKU TIDAK MENDAPATKAN APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN?

Surah Al-Baqarah ayat 216"Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. "

KENAPA SEBERAT INI UJIAN YANG KU TERIMA?

Surah Al-Baqarah ayat 286"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya."Surah Al-Ankabut :1“Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan, “kami telah beriman”, dan mereka tidak diuji?”

RASA KECEWA DALAM DIRI?

Surah Al-Imran ayat 139"Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman. "

BAGAIMANA AKU HARUS MENGHADAPINYA?


Surah Al-Imran ayat 200"Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beruntung."Surah Al-Baqarah ayat 45"Jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu',"

"✿ܓ♥ Dalam suka dan gembira, pasti akan ada masanya terselit duka... dalam senang dan bahagia, pasti ada akan tibanya derita... setiap ketentuan Allah itu mempunyai seribu satu hikmah disebaliknya...

Jika Allah takdirkan terlebih dahulu derita, Dia inginkan kita lebih bersyukur dan menghargai saat bahagia... Dan jika Allah takdirkan dugaan derita setelah kita berbahagia... agar kita tidak terleka dan alpa dengan kesenangan dunia. ✿ܓ♥"


Tiada ulasan: