peneroka yang mencari ilmu

peneroka yang mencari ilmu

Sabtu, 21 April 2012

ALLAH MASIH SAYANG HAMBA-NYA

Setelah Allah swt menciptakan manusia yang pertama iaitu Nabi Adam (as), 


kalimah 


pertama yang dilihat oleh Nabi Adam (as) adalah لا إله إلا الله محمد رسول الله, lalu Nabi 


Adam (as) bertanya kepada Allah (swt) tentang siapakah ‘Muhammad‘ itu? Lantas 


Allah (swt) menjawab beliau (Muhammad saw) adalah penutup segala nabi dan 


rasul dan 


paling mulia di antara mereka semua (rasul). Umat nabi saw juga diberi banyak 


kemuliaan berbanding umat-umat yang lain.

Diceritakan bahawa Nabi Adam (as) berkata : Sesungguhnya Allah memberi 4 macam 



kemuliaan kepada umat Nabi Muhammad SAW yang tidak diberikan kepadaku, 


iaitu:

1. Penerimaan taubatku di Makkah, sedangkan umat Muhammad boleh bertaubat 



di mana-mana tempat

2. Aku berpakaian ketika aku melakukan dosa, kemudian Allah menjadikanku 



telanjang bulat. Sedangkan umat Muhammad tetap diberi pakaian , meskipun dia 


derhaka kepada Allah dalam keadaan bertelanjang

3. Ketika aku berbuat dosa, Allah memisahkan aku dan isteriku (Adam di kaki 



gunung Himalaya, Hawa di Jeddah) sedangkan umat Muhammad yang berbuat 


dosa tidak dipisahkan dari isterinya

4. Aku berbuat kesalahan di syurga lalu Allah mengusirku dari syurga ke dunia, 



sedangkan umat Muhammad berbuat dosa di luar syurga, Allah tetap memasukkan 


mereka ke syurga apabila mereka bertaubat.

Tiada ulasan: